یکی از معایب گیلاس زرد، خطر از دست دادن عملکرد در صورت وقوع یخبندان و شرایط نامساعد برای گرده افشانی و لقاح پس از نازک شدن است.
مواد شیمیایی مانند تیوسولفات آمونیوم (ATS)، اوره، هیدروژن سیانامید و سایر ترکیبات مبتنی بر گوگرد که در چنین شرایطی استفاده می شوند، باعث آسیب به کلاله، سبک، بساک و گرده می شوند که از گرده افشانی گل های آسیب دیده جلوگیری می کند.
ATS برای نازک کردن گل های گیلاس خشک شده استفاده می شود و از نظر اکولوژیکی پایدار در نظر گرفته می شود.
ATS برای نازک کردن گل های گیلاس خشک شده استفاده می شود و از نظر اکولوژیکی پایدار در نظر گرفته می شود.
با این حال، می تواند اثرات فیتوتوکسیک روی برگ ها داشته باشد و در نتیجه فتوسنتز را کاهش دهد، که ممکن است بر اندازه میوه تأثیر بگذارد.
با این حال، گزارشهایی نیز وجود دارد که نشان میدهد هیچ نشانهای از آسیب برگ ناشی از استفاده از 20 گرم L-1 ATS وجود ندارد.
دو درصد ATS دو بار برای نازک کردن گیلاسهای رقم «بینگ» که روی پایه «گیسلا 5» رشد کرده بود، برای اولین بار زمانی که 10 درصد گلها توسعه یافتند و دوباره زمانی که 90 درصد گلها کاملاً باز بودند، استفاده شد.
نتیجه کاهش عملکرد و بهبود کیفیت میوه بود.
در مطالعات دیگر، ATS به طور موثری عملکرد گیلاس را کاهش داد، اما توده یا اندازه میوه یا محتوای عصاره را بهبود بخشید.
در چارچوب گیلاس زرد ارومیه یافتههای فوق، هدف کار بررسی تأثیر ATS بر پارامترهای بهرهوری و منظم بودن باردهی درختان گیلاس «رجینا» رشد یافته روی پایه کوتوله «Gisela 5» بود.
این مطالعه همچنین بررسی کرد که چگونه نازک شدن با استفاده از ATS بر رشد درخت و کیفیت میوه تأثیر می گذارد.
این مطالعه در طول فصل رشد 2009 تا 2013 انجام شد.
بخش مزرعه آزمایشی در یک باغ میوه در غرب لهستان، در منطقه ای واقع در 52 درجه و 5 دقیقه در عرض جغرافیایی شمالی و 15 درجه و 50 دقیقه و 58 دقیقه طول شرقی انجام شد.
مواد آزمایشی شامل درختان گیلاس خشک از رقم «رجینا» بود که روی پایه «Gisela 5» رشد کرده بود، که به عنوان درختان یک ساله در بهار 2001 در ردیفهای شمالی جنوبی با فاصله 3.5×2.0 متر کاشته شد.
رقم گرده افشان «کردیا» بود که در بلوکهایی که به طور مساوی در باغ پراکنده شده بودند رشد میکرد.
و هر بلوک شامل 4 تا 6 درخت بود. آزمایش در قالب طرح بلوکهای تصادفی با 4 تکرار در هر ترکیب انجام شد. چهار سه بودند
- منابع:
- تبلیغات: